Jednoduché zásady správné výživy v praxi
1. Pestrost a sezónnost
-
Děti by měly mít možnost ochutnat různé potraviny a příchutě, aby si rozvíjely chutě a návyky.
-
Tip pro jídelny: Nabízet menu založené na sezónních potravinách – nejen že jsou čerstvější a chutnější, ale často i cenově dostupnější.
2. Omezení průmyslově zpracovaných potravin – toto bude v platnosti i pro nový spotřební koš 2025
-
Jídla by měla být připravována co nejvíce z čerstvých, sezónních surovin.
-
Tip pro jídelny: Místo instantních směsí pro omáčky nebo polévky využívat čerstvé ingredience, alespoň to zkoušet, používat více koření.
3. Dostatek zeleniny a ovoce
-
Každý oběd by měl obsahovat porci zeleniny (čerstvou, vařenou nebo v polévce).
-
Tip pro jídelny: Začít např. „zeleninový barem“, kde si děti samy vybírají. Je to zábavné a podporuje chuť zkusit něco nového a určitě si nějakou zeleninu vyberou.
5. Snížení přidaného cukru a soli
-
Omezení slazených nápojů a sladkých dezertů.
-
Tip pro jídelny: Nabídnout dezerty typu ovocné saláty, jogurt s ovocem nebo celozrnné muffiny. Např. bílý jogurt hollandia s ovocem a na ozdobu malou sušenku – např. od Opavie Koka.
6. Pitný režim
-
K obědu by měla být vždy k dispozici čistá voda nebo neslazený čaj.
-
Tip pro jídelny: Vyřadit slazené nápoje, které často obsahují prázdné kalorie.
7. Edukace dětí
-
Důležité je nejen podávat zdravé jídlo, ale také děti učit, proč je dobré ho jíst, jak si sestavit talíř atd.
-
Tip pro jídelny: Pořádat „týdny zdraví“, kdy by děti měly možnost seznámit se s jídlem hravou formou – například vaření s kuchařem, ochutnávky exotických druhů zeleniny.
8. Zapojení rodičů a zpětná vazba
-
Získat podporu rodičů a komunikovat jim, proč jídelna mění stravovací návyky.
-
Tip pro jídelny: Organizovat ochutnávkové dny pro rodiče nebo sdílet recepty, které děti ochutnaly ve škole anebo rodiče, či důvěrníky tříd pozvat na ochutnávku jídla v rámci třídních schůzek
ZAJÍMAVOSTI ZE ŠKOLNÍCH JÍDELEN:
ZŠ DOBŘANY zavedla nový stravovací systém v podobě rautových stolů, kdy si děti mohou samy vybrat. Cena obědů zůstala přitom stejná. Ve Skandinávii je tento systém zcela běžný. Výhodou je, že si děti budují jiný vztah k jídlu a svým výběrem přebírají i vlastní zodpovědnost. Ředitel školy si pochvaluje, že ubylo 20 procent odpadu jídla.
Kuchař Pavel Matula s dětmi na začátku komunikoval, co mají a nemají rády, vysvětlil jim celou skladbu jídelníčku, co a proč v něm musí být obsaženo. Děti to pochopily a daly nám i podněty, jak vařit jídla, která nemají rády, aby to bylo pro ně přijatelné. I rodiče jsou nadšení
Velmi zajímavý rozhovor s panem ředitelem školy Janem Grulichem
https://www.margit.cz/043-special-o-skutecnem-jidle-ve-skolni-jidelne-s-janem-grulichem/