Věřím, že v minulém blogu jste našli nějakou rybí inspiraci a pro tentokrát jsem vybrala téma více teoretické, než praktické, ale neméně důležité.
Jak s dětmi komunikovat o jídle, tak pojďme na to.
- „Sněz to, jinak nebudeš zdravý/á.“ ❌
Tlak a strašení zdravím mohou v dětech vyvolat úzkost nebo odpor.
Zkuste jinak: „Tohle jídlo má v sobě hodně dobrého pro tělo – klidně si vezmi jen tolik, kolik zvládneš.“
- „Musíš to dojíst!“ ❌
Nutit do dojídání narušuje schopnost dětí vnímat vlastní hlad a sytost.
Zkuste jinak: „Jak se cítíš? Ještě máš hlad?“ – tím podpoříme jejich vnímání těla.
- „Zelenina je povinná.“ ❌
Povinnost může vyvolat odpor.
Zkuste jinak „Zkus si k tomu dát trochu hrášku, můžeš ho ochutnat.“ – nechat prostor pro volbu.
- Chvála typu „Ty jsi ale šikovný, že jsi to všechno snědl!“ ❌
Chválíme „výkon“, ne to, že dítě vnímalo svoje tělo.
Zkuste jinak: „Vypadá to, že sis pochutnal/a.“ – popisujme, nehodnoťme.
- „Fuj, tohle ti nechutná?“ nebo „Tohle ti nebude chutnat.“ ❌
Negativní komentáře ovlivňují přístup dětí a jejich zvědavost k jídlu.
Zkuste jinak: „Každý má jiné chutě. Chceš to jen zkusit, nebo spíš dnes ne?“
- „Co doma jíte? Když ti nechutná omáčka s knedlíkem.“ ❌
V dítěti to může vyvolat nejistotu, zklamání a naštvání, že si dítě raději ty knedlíky strčí do kapsy, aby nikdo neviděl, že je nesnědlo. To si pamatuji ze školní jídelny já. To jsem slyšela a pak to udělal můj spolužák.
Zkuste jinak: „Chápu, že ti chutná víc od maminky, ale pojď zkusit něco nového, alespoň to ochutnej.

Základní principy, které mohou jídelně pomoci:
- Nenutit, nabízet. Dítě, které nemá tlak, snáz ochutná.
- Nevyvíjet emocionální tlak. Jídlo nemá být test nebo známka.
- Podporovat zvídavost. „Chceš ochutnat, jak křupe ta mrkev?“
- Být trpělivý. Děti potřebují i 10–15 pokusů, než si na něco zvyknou.
- Jít příkladem. Pokud personál mluví o jídle s radostí, děti to vnímají.
Inspirativní věty pro personál:
- „Dnes máme jídlo, co voní jako doma – zkusíš, jestli ti taky zachutná?“
- „Můžeš si dát trochu a kdybys chtěl/a víc, přijď si přidat.“
- „Co ti dnes chutnalo nejvíc?“
Ať už to bude jakkoliv, když bude probíhat komunikace v jasnosti a laskavosti, tak vše půjde lépe.
Komu je příjemné, když je pod tlakem anebo musí něco sníst, co mu vážně nechutná? Společně můžeme zbořit mýtus, že když někdo něco nemá rád celoživotně, tak je to proto, že to musel sníst ve školní jídelně. Kdo má radost z jídla, má radost i ze života.
Přeju vám, ať si v létě si pořádně odpočiňte a ať i vy máte na všechno energii v novém školním roce. Vaše role je pro děti velmi důležitá.
I já vám děkuji, že si články čtete a věřím, že vám ve školním roce přinášely spoustu inspirace.
Krásný zbytek léta.
Klára
